BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

04 April 2009

what a bz week!!!

minggu lepas aku tak berkesempatan langsung nak b'n3. masuk keje dari hari monday bawak le hari friday.. bz jek manjang..


sampaikan plan aku nak celeb8 anniversary ke 5 aku bekerje kat kompeni ni pun terpaksa ditunda ke tarikh lain.. tapi tak best la kalo buat hari lain... eeeiiii..sori a kengkawan.. tak jadi nak blanje.. kekekeke


kisah tragis #1

pada hari isnin lepas, 30/3/09, rutin aku seperti biasa, masuk opis, letak beg, g 'meeting' sambil breakfast kat pantry pastu balik ke meja semula dan amik kunci untuk bukak stor. bila aku bukak je stor... jeng jeng jeng.. alamak!!! toner hilang 2 bijik.. cane nih cane nih..

dah le toner yang hilang tu toner untuk return pd supplier balik.. mampos aku.. sebijik rm300++ pulak tu.. tolong..tolong..

kalau aku bg tau bos mmg sah2 kene terajang punye sebab ni kali ke-2 toner hilang. pikir jap...

aku call encik IT soh dia tolong cek CCTV.... lepas bos keluar je kami pun start la aktiviti CSI...tapi yang kelakarnye dua2 ekor ni tak tau lak nak operate CCTV tuh.. ape laa.. .tengok manual pun tak reti2 gak..

nak tak nak kene la inform bos.. sori la bos.. ingat bule CSI sendiri2..

bos aku pun ape lagi.. mengaumla.. tapi sebab dia nampak aku ni sangat panik (mungkin dia nampak aku jujur kot) maka dia pun setuju la nak tolong cek CCTV.. cane pun HR sempat lagi nak question aku tu.. rasa mcm kene soal polis la pulak..

dari pukul 9pg tu sampai la pukul 1++.. akhirnya terpampang la di skrin CCTV siapa yang telah 'mengalihkan' (bahasa saintifiknye 'mencuri') toner tu.. semua yang memerhatikan visual tu mmg rasa kaget dan terkedu la sekejap. mmg unsangkarable sesangat..

beliau telah datang opis pada hari sabtu jam 8pg.. bukak opis (pakai kunci buat sendiri) pastu projek angkut toner 2 round!... tak tau ke opis ada cctv brader ooiiii...

alhamdulillah terbukti aku tak bersalah. untuk mengukuhkan bukti2 dakwaaan aku tu, aku kene buat keje report2 la pulak.. so aku buat summary pembelian toner untuk Feb & March je la, sebab nak cepat.. tapi penemuan tu lebih memeranjatkan.. korang bayangkan dalam tempoh 2 bulan tu, anggaran kerugian lebih dari RM6 ribu... adeiii

dengan fakta2 tu, senior management pun meneruskan tugak2 diorang untuk buat DI dan last sekali, budak tu pun kene buang la..

mmm... sedih mmg sedih gak la.. sebab dari segi kengkawan, dia mmg OK. pastu anak bini sume pun kenal... kalau bab keje pulak, dia mmg rajin keje (sebab dia tu sbenarnye assistant aku).. tapi masalah kecurian tu mmg masalah peribadi la.. omputeh ckp the bad side..

rakan2 yang lain tu pulak mmg terkejut dan siap menangis lagi bila dapat tau hal sebenar..

pengajarannye? kalu nak keje, keje le bebaik.. kalo nak buat salah pun jangan sampai jadi mcm ni.... bule jadi kes polis.. yang penting niat nak keje tu kene betul..

kisah tagis #2

dlm tempoh yang sama gak, 2 lagi staff telah melarikan diri, dlm bahasa saintifiknye brenti keje 24 jam.. aku heran gak la.. sekarang ni bukan zaman kegawatan ekonomi global ke? masa2 ni la yang nak kene jaga keje.. kalo kompeni bule bayar gaji right on time.. saba la.. jangan le tukar keje dulu..

dulu masa aku keje dengan kompeni GLC, keadaan pun dah cukup teruk.. manager & exec kene potong gaji.. pastu bila keadaan lebih teruk, non-exec tak dapat claim OT.. perks kene potong.. takde family day, takde dinner.. itu semua untuk menyelamatkan syarikat la..

alhamdulillah dengan kompeni sekarang ni masih belum terasa efek kegawatan tu.. tapi masalah dengan individu2 tertentu tu tak dapatla nak dibantu lagi..

hohhhhh....berlalu la satu minggu yang sungguh panjang.. minggu ni tak tau la ape lagi kes nak terjadi.. saba je la.. dah nama pun cari makan..




cikpedot

1 comments:

AQisH said...

fuhhh..tragis nyer citer yg pertama tu..adoila mmg unsangkarable punye org kan bleh buat camtu..alahai siann..mabe dia terdesak sgt kot sampai gelap mata..